Loppuelämäni ensimmäinen päivä

DI Jussi-Pekka ”JP” Wirta aloittaa Cloudrivenillä huhtikuussa. JP vastaa Cloudrivenin modernin työn, sähköisten työympäristöjen ja Office 365 -ratkaisujen liiketoiminnasta.

Olen innoissani, jännittynyt ehkä myös hieman peloissani. Olen päättänyt lähteä yrittäjäksi muotoilemaan suomalaista työympäristöä – luomaan tulevaisuuden toimistoja, jotka varmistavat tietotyön mielekkyyden ja tiimien tuottoisamman toiminnan.

Vanhempani muistavat varmasti vielä päivän, kun ala-asteemme kokoontui juhlalliseen vanhempainiltaan. Helsingin Sanomien 100-vuotisjuhlavuonna kustannettiin kirja oppilaiden, tulevaisuuden tekijöiden, odotuksista aikuisuuteen. Itse opetusministerin läsnäollessa eräs ääneen luettu kirjoitus koosti odotukset 30 vuoden päähän seuraavasti: ”Nyt tehty tulevaisuuden toimisto on paljon hienompi kuin yli 30 vuotta sitten tehty”. Innostuksen kirjoitukseeni olin saanut isältäni, jonka sen hetken teema oli tila johtamisen välineenä Digital Equipment Corporationin (DEC) silloin ainutlaatuisia ajatuksia toteuttavan Office of the Future yhteydessä.

Sittemmin isäni on luonut uraa organisaatioiden parissa auttaen niitä ymmärtämään hierarkisen johtamisen ja osa-optimoituvien prosessien haitat. Interaktiivisella pelillä hän on auttanut organisaatioita oivaltamaan sekä muutoksen tarpeen että mahdollisuuden ja sen kuinka organisaation tehokkuus ei tule tekemällä enemmän, vaan tekemällä vähemmän vääriä asioita. Hän on ollut mukana muotoilemassa satojen yritysten ja organisaatioiden prosesseja varmistaakseen asiakasarvon virtaviivaisen tuoton läpi organisaatiotoimintojen.

Teollisen tuotantoprosessin muutoksessa päästään pitkälle johdon osaamisella. Kuitenkin tieto- ja palveluprosesseista puhuttaessa, pelkkä johdon tietoisuus ei riitä. Uusi tapa on tuotava osaksi yksilön arkipäivää. Onnistuakseen tietotyön muutos vaatii tuekseen niin nykyaikaista yhteistyön teknologiaa kuin toimintakulttuurin avointa ketteröittämistä. Mutta mitä suurimmassa määrin se vaatii kannustavaa ohjausta työntekijän prioriteetteja kohtaan, jopa toiminnan pelillistämistä.

Tulevien yhteistyökumppanien kanssa uskomme, että loistavia asiakaskokemuksia luodaan mielekkään työn kautta. Keskeisesti tällä muutoksen polulla tulee tapahtua kolme asiaa:

  1. Antaa oivalluttava herätys muutoksen tarpeesta, auttaa ymmärtämään muutoksen taloudellinen merkitys ja luoda yhteinen kieli suunnan saavuttamiseksi.
  2. Tuoda asiakkaan ääni osaksi organisaation toimintaa ja varmistaa jatkuva oppiminen.
  3. Mahdollistaa yksilötason jatkuva muutos ja voimaannuttaa kaikki tekemään oivalluksia, joista luodaan menestyksen innovaatioita.

Olemme luomassa toimijaa, joka tarjoaa kattavan palvelukentän tukemaan näitä tarpeita, niin SaaS-sovellusten kuin konsultaation keinoin. Jo lähes 30 vuotta sitten uskoin, että tulen olemaan mukana toteuttamassa legendaarista Office of the Futurea paremman työpaikan tietotyöläisille. Silloin en kuitenkaan voinut tietää työkalujen muuttuvan betonista ja huonekaluista digitaalisiksi verkostomaisen yhteistyön palveluiksi. Nyt digitalisaation noustessa toiminnan valtavirtaan on tullut aika luoda pitkään kypsynyt visio todeksi.

Olen innoissani. Kutsun kaikki tervetulleeksi tälle yhteiselle matkalle kohti parempaa tietotyön työpaikkaa. On aika oivalluttaa ja sitoa organisaation kaikki osapuolet muutokseen uuden aikakauden vallatessa toimintaympäristömme.

Tänään on loppuelämäni ensimmäinen päivä…