Ärsyttää – mutta miksi?

,

Olen ärtynyt. Ai miksikö? No siksi, että Office 365 -palvelut otetaan käyttöön, pilotoidaan ja jalkautetaan uudet hienot työkalut. Nyt varmaan kysyt, että mikäs tuossa ärsyttää? Tarkennetaan, minua ärsyttää se, että ennen palveluiden käyttöönottoa ei mietitä miten palvelut tukevat organisaation toimintatapojen kehittämistä. Valitettavasti törmään jatkuvasti siihen, että Office 365 palvelut lasautetaan pystyyn ja kerrotaan jengille, että ”tässä olisi nyt uudet hienot työkalut, ala käyttämään parhaaksi katsomallasi tavalla”.

”Organisaation ulkopuolisena tehtävä on erityisen haastava. Muutos pitää lähteä sisältä.”

Miksi organisaatiot toimivat näin? Koska näin on tehty aina? Pitää varmasti monessa organisaatiossa paikkansa. Etenkin niissä missä vanhat toimintatavat ovat juurtuneet peruskallioon niin syvälle, että pitää olla aikamoinen ihmeidentekijä saadakseen konkreettisia muutoksia aikaiseksi. Organisaation ulkopuolisena tehtävä on erityisen haastava. Muutos pitää lähteä sisältä. Tarvitaan vähintään yksi henkilö, joka on vastaanottavainen digitaalisen muutoksen viestille ja ymmärtää tarpeen kehittyä ja muuttua.

”Liiketoiminta pitää kuitenkin saada mukaan ja innostumaan digitalisaation mahdollisuuksista ja välttämättömyydestä, jotta muutokset saadaan vietyä läpi koko organisaation tasolla.”

Mitä muita syitä on lisätä sinappia lautaselle, kun hernekeitto on jo syöty? Voisiko olla siksi, että Office 365 -palveluita markkinoidaan enemmän työkaluina kuin työtapojen kehittämisen mahdollistajina? Noh, näin on ainakin aiemmin ollut, mutta onneksi Office 365 tarina on kehittynyt parempaan suuntaan ja nykyään viestissä on mukana vahvasti myös toimintatavat. Mutta onko jo liian myöhäistä? Osataanko Office 365:tä nähdä toimintatapojen muutosten mahdollistajana? Ei ole myöhäistä, jos on valmis kuuntelemaan, oppimaan ja muuttumaan.

”Mihin porukkaan teidän organisaationne haluaa kuulua?”

Onneksi digitalisaation ajan hengessä eläviä yksilöitä pääsee enenemässä määrin vaikuttamaan organisaatioiden digitaaliseen muutokseen. Liiketoiminta pitää kuitenkin saada mukaan ja innostumaan digitalisaation mahdollisuuksista ja välttämättömyydestä, jotta muutokset saadaan vietyä läpi koko organisaation tasolla. Tässäpä siis viestiä joryihin: Ne jotka eivät pysty muuttumaan, jäävät jälkeen ja lopulta kuolevat pois antaen tilaa muutosvalmiille organisaatioille. Ne jotka muuttuvat – kehittävät uusia työtapoja, parantavat tuottavuutta, innovoivat ja luovat yhteisöllisiä kannustavia työympäristöjä. Mihin porukkaan teidän organisaationne haluaa kuulua?

Jäikö kysyttävää, vastaan mielelläni