Autokuumeinen turhautuu ja PowerApps kiehuu

Syksyinen autokuume iski jälleen. Kuten monet tietävät, kuumeen oireita ovat:

  • Pakonomainen tarve löytää itsensä potkimasta renkaita
  • Istuminen autoissa
  • Koeajot
  • Kohtuuton määrä surffailua erilaisissa auton kuvilla varustetuissa verkkopalveluissa.

Löysin itseni kuumehoureissa ison ketjun liikkeestä muutama viikko sitten. Heille oli tulossa auto, joka minua kiinnosti. Verkkopalvelussa auton yhteydessä luki ”tulossa” ja koska liike sattui olemaan kotimatkallani, päätin piipahtaa tarkistamassa tilanteen. Mikään ei olisi ollut hienompaa kuin pieni koeajo työviikon päätteeksi perjantaina, saati vaimon iloksi uudella autolla kotiin ajaminen.

No ei ollut autoa ei. Juttelin kuitenkin automyyjän kanssa, joka kertoi, että auto olisi tulossa jo mahdollisesti ensi viikolla. Hän lupasi ottaa minuun yhteyttä kirjoittaen pöytäkalenteriinsa perjantain kohdalle nimeni ja puhelinnumeroni. Sillä hetkellä luovutin, koska tänään oli kalenterissa näkyvä perjantai ja myyjä lähtisi varmaan pian viikonlopun viettoon kääntäen kalenteriin uuden viikon maanantaina – unohtaen minut ja autokuumeeni kokonaan. Arrgghh…

Onko niin, että käytössä ei ole soveltuvia työkalua, työkalujen käyttö on liian vaikeaa vai homma ei vaan kiinnosta?

Muutama vuosi aiemmin tapahtui aivan sama. Kalenteriin merkattiin tietoni, mutta koskaan ei kuulunut mitään. Asiakkaana koen asiakaspalveluksi sen, että minuun ollaan sovitusti yhteydessä. Näin varmistetaan asiakastyytyväisyys ja saatan jopa ostaa tuotteen. Mietin silloin ja nyt jälleen, mikä tässä on niin vaikeaa? Selvä liidi eli asiakas, joka haluaa ostaa jotain, mitä myyjällä on myytävänä. Onko niin, että käytössä ei ole soveltuvia työkalua, työkalujen käyttö on liian vaikeaa vai homma ei vaan kiinnosta? Saako myyjä tavoitteensa täyteen myymättäkin?

Teknologiasta apua turhautumiseen

Tilanteesta suivaantuneena halusin testata, kuinka helppoa on tehdä liidien keruusovellus, mikä integroituu suoraan taustajärjestelmään. Valitsin asiakkuudenhallintajärjestelmäksi Microsoftin Dynamics 365 (D365) for Sales-tuotteen ja sovellusalustaksi Microsoft PowerAppsin. D365 tarjoaa valmiin tietomallin rajapinnan kautta mm. liidille, mikä helpottaa merkittävästi sovelluksen tekemistä. PowerApps osana Microsoft Power Platformia integroituu lähes mihin vain, joten sen avulla sovelluksen tekeminen käyttöliittymään onnistuu helposti.

Tehtäväkseni jää tehdä yksinkertainen käyttöliittymä, jonka avulla automyyjä voi helposti syöttää liidin tiedot sisään asiakaspalvelutilanteessa puhelimella. Haluan tässä vaiheessa korvata kalenterin sovelluksella, joka syöttää liidin nopeasti taustajärjestelmään. Sieltä joko automyyjä itse tai joku muu käsittelee liidin ja on yhteydessä asiakkaaseen sovittuna aikana. Liidit ovat käsiteltävissä D365-rikkaan käyttöliittymän kautta, jossa niitä voidaan seurata sekä jalostaa myynnin tukena aina kauppaan asti. Sovellusta voidaan helposti kehittää hakemalla autojen tiedot taustajärjestelmistä sekä lisätä työnkulut, millä asiakasta informoidaan automaattisesti tilamuutoksista.

PowerApps vaiheittain

Aloitan sovelluksen tekemisen käynnistämällä PowerApps-sovelluksen, mikä tulee Dynamics 365-tilauksen mukana. Office 365-tilauksen mukana tulee myös PowerApps, rajatummilla ominaisuuksilla. Tämän avulla voi tehdä yksinkertaisen version sovelluksesta esimerkiksi SharePoint -listaa hyödyntäen. Listassa on tarvittavat kentät, mikäli oikeaa CRM:ää ei ole käytettävissä.

PowerApps

Teen sovelluksen valitsemalla tyhjän, puhelimelle tarkoitetun sovelluspohjan. Valitsemalla tietolähteen pohjalta tehtävän version (Start from data). Saisin eri näkymät, listaus, yksityiskohdat ja muokkaus valmiiksi tehtyinä. Haluan nyt tehdä vain tietojen keruun, joten lähden tyhjältä pohjalta liikenteeseen.



Lisään sovellukseeni taustakuvan. Onhan kysymyksessä kuitenkin autokaupan liidisovellus, joten pitäähän tähän yksi auto saada mahtumaan.



PowerApps

Nimeän näkymän ja lisään uuden muokkauslomakkeen, minkä avulla voidaan sisältöä syöttää.




Hienoin osuus alkaa mielestäni tästä, kun voin valita lomakkeelleni tietolähteen. Lukuisista eri vaihtoehdoista valitsen tässä tapauksessa Dynamics 365. Minulle listautuu rajapinnan tarjoamana kaikki tietomallit, mistä valitsen tarvitsemani liidin. Ilman riviäkään koodia minulla on käytettävissäni liidin kaikki kentät.



PowerApps

Valitsen haluamani kentät ja laitan ne haluamaani järjestykseen. Voin määritellä valitsemani kentät pakollisiksi asettaen virheilmoitukset.



PowerApps

Muotoilen näkymän haluamakseni. Nimeän lomakkeen ja kentät haluamikseni. Lisään lomakkeelle Tallenna-painikkeen sekä toiminnon mitä tapahtuu, kun käyttävä valitsee tämän.



PowerApps

Sovellus on valmis julkaistavaksi. Tallennan sovelluksen sekä julkaisen sen valitsemalleni käyttäjäryhmälle tai koko organisaatiolle.




Sovellus tulee näin näkyviin puhelimessa henkilöille, kun he ovat kirjautuneet PowerApps-sovellukseen, minkä avulla he voivat lisätä liidin helposti asiakaspalvelutilanteessa.



Liidi tulee näkyviin Dynamics 365 for Sales-palvelussa. Sieltä se on helppoa jatkokäsitellä, joko myyjän tai keskitetyn asiakaspalvelun toimesta.



Sovellusta on helppoa jatkokehittää ja julkaista päivitetty versio myyjille. Ei se tekeminen tämän vaikeampaa ole.

Onko teillä tarpeita missä voimme auttaa alkuun tai toteuttaa malliksi sovelluksen käyttäjienne tueksi? Ota yhteyttä!

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false”]

Tutustu myös Antin webinaariin aiheesta