Kun aika on pakata laukut – kasvua hakemassa

Nyt olemme jännän äärellä. Organisaatiomme on uuden maailman porteilla aloittamassa loikkaa kasvun seuraavaan vaiheeseen. Teknologiamme on osoittanut hyödyllisyytensä ja markkinapotentiaalin kotimaissa, tiivistetty tarinamme houkuttelevine arvolupauksineen on valmiina, ongelma ja ratkaisu ovat varmasti globaalista skaalautuvia. On siis aika loikata ja hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta entistä voimakkaammin – on aika pakata laukut.

Kuin tilauksesta tämän viikon teema Digitalist-tapahtumassa oli kasvu. Lähdin hakemaan neuvoa ja inspiroitumaan muiden organisaatioiden kokemuksista. Kotimaisille yrityksille kasvu tarkoittaa entistä useammin suuntaamista Suomen perukoilta kohti kansainvälisiä estradeja. Digitalisaation tuomien mahdollisuuksien myötä kansainväliset markkinat ovat kuitenkin joka päivä lähempänä.

Nykyajassa pärjäävät ne, jotka näkevät palvelun siellä missä sitä ei aiemmin ole ollut

Koostin listan itselle pinnalle nousseista ajatuksista:

Kriisissä on aina mahdollisuus

Päivän aloitti Icelandair maajohtajan Pekka Mäkisen mahtipontinen tarina siitä kuinka piskuinen lentoyhtiö pärjää globaalissa kilpailussa. Organisaation brändikuvan kirkastamisen sijaan tarina vei aina Islantia koetelleisiin finanssikriiseihin ja tulivuoren purkauksiin. Kriisi, joka koetteli pientä pohjoista kansaa loi mahdollisuuden luoda yhteinen missio ja keskittyä siihen mikä lopulta on tärkeää – ihmisiin ja yhteisöön. Muutamassa vuodessa Islannin tunnettuus kasvoi räjähdysmäisesti ja samaan junaan linkittyi myös paikallinen lentoyhtiö. Ihmisten perusarvojen tunnistaminen ja kyky kunnioittavasti auttaa heitä pääsemään kriisin yli johtivat liiketaloudelliseen huippukasvuun.

Tekemisen aitous ja rehellisyys

Merkille pistävää päivässä oli puhujien aitous ja pyrkimys rehellisyyteen. Rohkeus tuoda esille virheensä ja osoitus sen tuomasta asiakkaiden kunnioituksesta tekivät vaikutuksen. Paluu juurilleen ja tarinan vahvistaminen omista lähtökohdista ovat katajaisen kansamme vahvuus. Kuten Ville Tolvanen asian esitti, usein haasteet ovat niin paljon ihmistä suurempia asioita, että johtaja ei voi kuin heittäytyä organisaationsa armoille. Organisaation kohdalla se tarkoittaa heittäytymistä asiakkaidensa armoille, jossa karuimmillaan Makian Totti Nyberg kertoi esimerkin totaalisesta epäonnistumisesta asiakkaidensa silmissä. Silloin voi vain pyytää anteeksi, korjata virheensä ja luottaa asiakkaiden hyvään tahtoon.

Rohkeus luoda uutta

Ilmeni se sitten Finnairin aiempien johtajien tulevaisuuteen näkemyksinä tai Finlaysonin perään antomattomana ja tunteita herättävänä mainostuksena, läpi esitysten rohkeus nostettiin esille kasvun mahdollistajana. SMT Eventsin Jutta Vatanen näki rajojen hakemisen olevan ainoa tapa merkittävään kasvuun. Vaikka kriisin puute ei suoranaisesti latista organisaation kyvykkyyttä tiikerin loikkaan, ihmiset pitää saada luoviksi. Yksilölle se jo itsessään on pelottavaa, koska usein luovat ajattelijat joutuvat muutoksen etujoukkoon, muistuttaa Finnairin CMO Johanna Jäkälä. Siksi Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttilan mukaan vuosien tappioputken kääntäminen on vaatinut kolme vuotta pelkojen hallintaa – omien sekä muiden.

Arvot ovat yrityksen perustaja paikalla, kun hän ei ole

Päivän päätteeksi Naavan toimitusjohtaja Aki Soudunsaari tarjoili kuulijoilleen myös konkreettista kotiin viemistä. Hän kuvasi työkalut, joilla määritettiin kansainvälistyvän organisaation arvot. Yhteistyössä luotujen arvojen etu on, että ne tulevat pelkän sanahelinän sijaan myös käytännön ohjenuoraksi. Tällöin myös arvojen mukainen näkyvä toiminta antaa uskoa yrityksen omiin palveluihin – you should walk the talk. Kun organisaatio kehittyy, antavat aidot arvot myös tukea halutun yrityskulttuurin kehittymiseen etenkin ulkomailla, jossa perustajat eivät ole paikalla.

Vaikka tulivuorenpurkauksemme ei ole näköpiirissä ja sadan vuoden tappioputkeen on vielä matkaa, valjasti päivä kasvuyritystä matkan alkuun. Merkille pistävästi kaikkia lavalle nousseiden esiintyjien yrityksiä yhdisti vahva tarina tuotteesta ja sen perimmäisestä tarkoituksesta. Kasvun taustalla on aina ihminen, joka työntekijänä työllään mahdollistaa kasvun ja asiakkaana hankkii tunteita herättävän tuotteen. Jälleen tuli selväksi, että molempiin vahvin työkalu on tarina.

Pakatessani nyt passia ja hammasharjaa laukun pohjalle itselle huojentavaa on tunnistaa, että digitaalisten palveluiden vuoksi ulkomaat ovat lähempänä kuin koskaan. Vaikka päivän isännälle SMT:lle se on tarkoittanut perinteisen ihmisten liikuttamisen vähentymistä, uusia palvelukokonaisuuksia on tarjolla. Johanna Jäkälää mukaillen, nykyajassa pärjäävät ne, jotka näkevät palvelun siellä missä sitä ei aiemmin ole ollut.