Pihin toimarin kukkaronnyörit

Kirjoitin tämän blogiartikkelin muutama viikko sitten ”varastoon” odottamaan julkaisua syyskuussa. Kirjoittaessani en uskaltanut toivoa Windows Phonen muodostuvan syyskuun ensimmäisellä viikolla näin ajankohtaiseksi teemaksi. Aamun uutisvirrassa sai runsaasti tilaa yrityskauppa, jossa Nokia myi matkapuhelinliiketoiminnan Microsoftille. Toivon aamun uutisten myötä, että jatkossa suomalaisten kumppaniyritysten mahdollisuudet myydä ja jaella sovelluksia Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla parantuvat entisestään. Näin voimme helpottaa tietotyöläisen arkea ja parantaa asiakkaidemme tuottavuutta mahdollisimman laajalti.

Meidän ja asiakkaidemme näkökulmasta aamun uutinen on yksi konkreettinen osoitus siitä, että ihmisten tavat käyttää tietojärjestelmiä eri käyttötilanteissa edellyttävät käyttötilanteeseen sopivia päätelaitteita ja niissä kitkattomasti toimivia sovelluksia. Aamun kauppa parantaa mahdollisuuksia kehittää ja tarjota ratkaisuja, jotka hyödyttävät arkeamme. 

Pari viikkoa sitten pihin toimarin kukkaronnyörit ratkesivat

Olin erittäin tyytyväinen Nokian Lumia 900 -puhelimen käyttäjä toista vuotta. Se palveli käyttötarpeitani täydellisesti. Puhelut, tekstiviestit, sosiaalisen median verkostot, riittävän laadukkaat kuvat, toimiva selain, hyvä navigointisovellus ja joukko muita arkea helpottavia toiminnallisuuksia maksoivat puhelimen hinnan nopeasti takaisin. Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmäkään ei erinomaisuudestaan huolimatta saanut minua päivittämään puhelintani. Sen sijaan hankin uudet Windows Phone 8:lla varustetut Lumiat yrityksemme työntekijöille heti heidän puhelintensa saavutettua sopivan uusimisiän.

Pari viikkoa sitten pihin toimarin kukkaronnyörit kuitenkin ratkesivat. Päätin luopua edelleen erittäin hyvin toimivasta Lumia 900:sta omassa käytössä, ja panostin hieman pienempään 820-sarjalaiseen suurempikokoisten Lumioiden sijaan. Puhelimen päivän markkinahinta pyöri 300 euron tietämillä.

Puhelimen käyttöjärjestelmä ja muutkin ominaisuudet lienevät kehittyneempiä kuin Lumia 900:n. Silti ne eivät käyttötavoillani olisi tuottaneet riittävää ROI:ta perustelemaan uuden puhelimen hankintaa. Sain hilattua investoinnin tuotto-odotuksen kuitenkin huimiin lukuihin tinkimällä esimieheltäni, hallituksen puheenjohtajalta, käyttööni CRM Call Tracker -sovelluksen. Windows Phone Storessa myynnissä oleva WP8 -sovellus maksaa alle kaksi euroa. Kyseinen sovellus käänsi investoinnin ROI:n sellaisiin lukemiin, että en kehtaa näin julkisesti edes prosenteilla paukutella. Ette kuitenkaan uskoisi niitä.

Tuo ihmesovellus tarjoaa puhelimeeni listoittain kaikki haluamani kontaktitiedot, jotka on kirjattu CRM-järjestelmään. Nyt muiden kontaktilistojeni lisäksi esimerkiksi kaikki edellisen kolmen kuukauden aikana tapaamieni ja tulevilla viikoilla tavattavien ihmisten puhelinnumerot kulkevat kätevästi mukana ilman moninkertaista tietojen tallennusta. Kun soitan asiakkaalle varmistaakseni jonkin käsittelemättä jääneen yksityiskohdan, kirjaa CRM Call tracker automaattisesti puhelun CRM:ään. Puhelun päätyttyä voin vielä lisätä puhelumuistion tai muistutuksen kalenteriin, mikäli vastapuoli haluaa, että hänelle soitetaan uudestaan, tai en sattunut häntä tavoittamaan ensimmäisellä yrityksellä.

Tunnustan, että välillä laiskuus vaivaa. En kirjannut CRM:ään yhtäkään puhelua ennen CRM Call Trackeria. Näin kävi siitä huolimatta, että kirjaukset olisivat auttaneet minua ennustamaan tulevia kauppoja. Keskimäärin asiakkaat nimittäin pitävät siitä, että heihin ollaan sopivin väliajoin yhteydessä. Usein soitto johtaa tapaamiseen, tapaaminen tarjoukseen ja tarjouksen perään tehty soitto kauppaan. Jos et usko, kokeile itse.

Ps. Kukkaron nyörit ratkesivat kerralla oikein kunnolla. Ostin samalla toisenkin luurin liiketoimintajohtajallemme Anterolle. Se on keltainen. Luuri siis, ei Antero.

Pps. En heittäytynyt pihiksi edes CRM Call Trackerin suhteen, vaan se on ahkerassa käytössä Anteron kännykän aloitusnäytöllä.