Design thinking – simplify to amplify

Olen insinööri. Olen suomalainen, IT-alan diplomi-insinööri. Näin ollen en stereotypian mukaan ymmärrä brändeistä tai designista mitään. En osaa markkinoida tai paketoida teknisesti hienoja tuotteitamme saatavaksi käyttäjille houkuttelevalla tavalla.

Siksipä lähdin tutustumaan #digitalist design forumiin. Toivoin saavani sieltä ymmärrystä designin syvimpään olemukseen ja raapimaan kasaan näkemystä sen tuomasta liiketoimintahyödystä. Kävi ilmi, että

  1. Niin pitkään, kun design on joukko irrallisia toimintoja, aitoa arvoa ei synny
  2. Luodaksemme aitoa arvoa on ymmärrettävä toimintamme ydin ja miksi olemme liiketoiminnassamme
  3. Design ajattelu ei toimi ylhäältä alaspäin puskettuna, vaan on osa kaikkien työtä

Kuitenkin jokunen esitys oli suorastaan sekava ja johti pohtimaan josko design talotkin syyllistyvät siihen mistä asiakkaitaan parjaavat. Liian syvä asiantuntijuus estää osaajaa tuomasta viestiään kuulijan kielelle ja kontekstiin. Jäin hämilleni. Ehkäpä designinkin ydin olemus on sama kuin muilla konsulteilla – kysellään ulkopuolisena ”tyhmiä”, jotta alojensa asiantuntijat osaavat nähdä metsän puilta ja tiivistää viestinsä kuulijoille soveltuvaksi

Onneksi monimutkaisten ja nykyisin hypetettyjen mallien sijaan, Fazerin markkinointijohtaja Päivi Svens tiivisti heidän läpikäymän massiivisen brändimuutoksen kuuteen keskeiseen oppiin:

  1. Epäselvät roolit luovat arvovaltataistelua
  2. Osaamisen keskittäminen lisää osaamista – päivittäinen sparrailu synnyttää yhteistä näkemystä ja tekijät saavat keskittyä kehittymään.
  3. Tavoitteet täytyy sanoa ääneen ja tehdä julkisiksi – ainoastaan silloin muut voivat tukea niitä
  4. Toisto vahvistaa strategiaa – parhaimmillaan ihmiset alkavat kertoa tarinaa itse
  5. Onnistumiset luovat uskoa – toiminta saa siitä lisää virtaa
  6. Muutoksesta tulee osa jokapäiväistä tekemistä

Design on liiketoiminnallisesti kannattavaa kyvykkyyttä luoda palvelulla arvoa asiakkaalle niin toiminnan kuin tunteen tasolla

Ja kun koko brändin uudistuksin alkoi tietovirtojen tehostamisella ja tuotosten läpimenon varmistamisella, aletaan olla jo lähempänä Pekka perusinsinöörin ajattelumaailmaa. Puhumme siis siitä, että organisaation tulee ymmärtää paikkansa markkinassa ja tuottamansa lisäarvonsa asiakkaalle. Design on liiketoiminnallisesti kannattavaa kyvykkyyttä luoda palvelulla arvoa asiakkaalle niin toiminnan kuin tunteen tasolla. Se on kyvykkyyttä vastata tehokkaasti asiakkaan tarpeeseen ja olla esillä positiivisena poikkeuksena muista.

Design on se mistä moderni menestyvä organisaatio koostuu. Sitä mistä meidän insinöörien mielestä uudessa työssä on kyse. Sitä minkä eteen myös Cloudriven taistelee muotoillessaan kannustavia työympäristöjä, joissa organisaatioiden muutospaine viestitään yksilön ymmärryksen tasolla. Päivän parhaan oivalluksen tarjosikin Fazer, joka koostaa brändistrategiansa ytimen nasevasti simplify to amplify.

Uusityö

Ota yhteyttä