Uuden työn vuosi 2018 – Oppi tulee kontekstiin

Uskotko, että oppiminen määrittää uuden työn tuottavuuden?

Näin oppimisen merkityksen kiteyttää ainakin tulevaisuuden työtä tutkiva Esko Kilpi. Työn murros tuo teknologian yhä keskeisempään rooliin, jolloin osaamisen kehittäminenkin kohdistuu usein työkaluihin.

Vuoden 2017 loppupuolella alkoi myös teknologiatoimittajien keskuudessa yleistyä trendi, jossa toimintojen oppiminen tuodaan osaksi käyttökokemusta. Käytännössä se tarkoittaa, että uusista toiminnoista ilmoitetaan lyhyellä opasteella sovellusta käynnistettäessä. Toisinaan tekoälyn avulla nostetaan huomautus, että jotain ominaisuutta ei olla käytetty. Näin iso osa suurista teknologiatoimittajista on luonut ohjeen, joka legendaarisen Microsoft Office klemmarin tavoin ponnahtaa esille, kun käyttäjä sitä vähiten tarvitsee.

Vaikka käytämme paljon teknologiaa työmme tukena, digitalisaatio ei ole itse työmme tarkoitus. Työntekijän merkityksellinen konteksti on jotain aivan muuta kuin tuntea kaikki teknologian tarjoamat toiminnot parhaansa mukaan. Hänen todellisuutensa on onnistua työpäivässään mahdollisimman hyvin mitä se kenellekin tarkoittaa. Teknologia voi lisätä työpäivän merkityksellisyyttä, mutta vain jos se tukee primäärin tavoitteen saavuttamista – mikäli se vastaa kysymykseen, miten se hyödyttää minua ja parhaimmillaan, kun sitä itse pohdin.

Tämän vuoksi todellinen kontekstiin sidottu oppiminen on paljon enemmän kuin vain uusien sovellusominaisuuksien omaksumista. Se pieni, mutta ratkaiseva ero on avun kohdistuminen käyttäjän todellisuuteen. On aivan eri asia saada apua projektisuunnitelman aktiiviseen kehittämiseen yhdessä asiakkaan projektipäällikön kanssa kuin saada ohje, kuinka ladata dokumentti pilveen. Samoin harvaa myyjää kiinnostaa tehdä myyntiaktiviteeteistaan läpinäkyviä, mutta jos hän voi välttää viimeisen illan tarjouspäivityskriisin ja löytää helposti apua tarjouksen työstöön, on toiminto lähes mittaamattoman arvokas.

Pirstaleista oppimisen hallintaan

 

Käyttäjän todellisuudessa hyödynnettävät teknologiat ovat usein pilkottu moneen osaan. Yhdessä asiakasprosessissa vaaditaan useita sovelluksia, yhtä monta erilaista käyttöliittymää ja tapaa oppia. Koko paletti tarjoillaan käyttäjälle yhtä kauniisti siilottuna kuin tukea tarjoava organisaatiokin.

Todellisuudessa nykyaikaisen työn kehittämisessä yhdistyy lähes poikkeuksetta ihminen, teknologian hyödyntäminen sekä uudet toimintamallit. Tuottavuuskisan voittaja onkin se, joka kykenee yhdistämään nämä kolme tehokkaasti oppimismalliksi niin, että se tuottaa käyttäjälleen arvoa. Kun huomioidaan, että lähes kaikki oppiminen tapahtuu mentoroinnin tai käytännön työn kautta, on kontekstiin sidottu oppiminen aivan muuta kuin vain käyttöohjeet. Se on käyttäjän tukiprosessin kokonaisvaltaista hallintaa alkaen käyttäjän tietoisuuden ja mielenkiinnon luomisesta, käytännön ohjeisiin ja sitä kautta aina päivittäiseen yhteisölliseen tukikokemukseen. Se on teknologialla mahdollistettua organisaatiokehitystä.

Uskonkin, että vuonna 2018 sähköinen oppiminen tulee kokemaan suuren murroksen. Perinteiset, luokkakoulutusta skaalaavat virtuaaliset oppimisympäristöt korvataan vaiheittain käyttäjän arkeen sovittuvilla palveluilla. Viimein oppimisessa ymmärretään, että arvoa tuottava osa ei ole kouluttajan substanssiosaaminen, vaan kyseisen tiedon soveltaminen ongelman ratkaisuun. Se nostaa käyttäjän kykyä toimia omassa kontekstissaan, omassa todellisuudessaan, jossa myös lopullinen asiakasarvo tuotetaan.

Cloudriven tarjoaa konsultointi- ja teknologiapalveluita organisaation moderniin ja kontekstiin sidottuun osaamisen kehittämiseen. Mikäli haluat kuulla lisää palveluistamme, jätäthän yhetystietosi alle niin olemme sinuun yhteyksissä pikimmiten.

Ota yhteyttä